به نام آفریننده زیباییها

 

مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی صبا

 

ضرورت مباحث مشاوره قبل از ازدواج

همه افراد در لحظه ازدواج و قبل از آن در اندیشه و آرزوی زندگی پایدار توأم با عشق هستتند. آیا براستی این امر بوقوع می پیوندد؟ اگر نه چرا؟ چرا غالب ازدواج ها با وجودی که با عشق آغاز می شود، به طلاق می انجامد در شرایطی که هیچ زوجی برای طلاق برنامه ریزی نمی کند. چه عوامل، روابط، تفکرات و گرایش هایی آنها را به این سمت و سو سوق می دهد؟ به قول متفکری، همیشه توجه داشته ایم که درغارهای مدرن خودمان چطور زندگی کنیم. اگر هم درست ندانیم از یک دکوراتور می خواهیم که تمام تلاشش را بکند تا به دیگران نشان دهیم که ما خوش سلیقه ایم، اما پای روابط که به میان می آید به طرز مرموزی از خود انتظار داریم که همه چیز را در این باره بدانیم و متخصص اهل فن باشیم. درست مثل اینکه کامپیوتری می خرید وقتی برای اولین بار روبروی آن نشسته اید هیچ کس قبلاً به شما آموزش نداده با آن چگونه کار کنید. حتماً بعد از مدتی مأیوس شده و سراغ کامپیوتر دیگری می روید. سومی و چهارمی. ممکن است به این نتیجه برسید که کامپیوترها همگی بدرد نمی خورند و یا اینکه شما نمی دانید چگونه با آنها کار کنید و یا با سیستم عملکرد آن آشنا نیستید. پس علت اصلی بالا رفتن احتمال ریسک خطا در امر ازدواج بی اطلاعی جوانان در این مورد است و قبول این امر که به خود اجازه دهیم که بگوییم بی اطلاع هستیم تا امکان این را بیابیم که همه چیز را بیاموزیم.

آمار نشان از افزایش نرخ طلاق در تهران و شهرهای بزرگ دارد. در شهر تهران حداقل از هر سه ازدواج یک مورد در یک و نیم سال اول به طلاق می انجامد. تبعات طلاق موجب افزایش نرخ بزه ، بروز مشکلات روانشناختی و گاهاً عدم تحقق ازدواج برای سالهای متمادی می گردد. در چنین مواقعی ما با معلول روبرو هستیم و علت اولیه این مشکل شکل گیری ازدواج های معیوب است. حال آنکه اگر بینش لازم در مورد ازدواج و عوامل ازدواج سالم به عموم مردم از جمله والدین و نیز نسل جوان از طریق رسانه عمومی داده شود به جای مقابله با معلول با علت پدید آورنده این مشکلات برخورد شده است.

از آنجاییکه نگرش بوجود آورنده گرایش است و برای تغییر رفتار باید نگرش تغییر کند. برای آنکه یک نگرش جدید به عنوان بخشی از ساختمان مغز قرار گیرد، حداقل بیست و هفت بار باید تکرار شود تا برای همیشه باور جدید جایگزین شود. رسانه های مختلف جهانی با صرف هزینه های گزاف به تبلیغ روابط آزاد می پردازند تا به اهداف از پیش تعیین شده برسند. ساخت سریال های نظیر عشق ممنوعه و friends  از جمله فروپاشی روابط سالم خانواده را در سر می پرورانند. در مقابل این خدعه چه واکنش دقیقی باید در پیش گرفت؟ آیا با یکی دو برنامه جزیی می توان درمقابل این همه هجمه اطلاعاتی ایستادگی نمود؟ رسانه های گوناگون با تکرار مکرر روابط آزاد این باور را بوجود آورده اند که ازدواج دست و پا گیر لذات است. تغییر این باور با مؤلفه های علمی از رسانه ملی است. گرچه تغییر نگرش امری مشکل اما تحقق پذیر است و نیاز به ظرافت، هوشمندی و دقت دارد.

برخی بر این باورند که چه نیازی به مشاوره وجود دارد مگر گذشتگان ما مشاوره داشتند که الآن باید ما این قدر وقتمان صرف این کار کنیم تا پس از صرف کلی انرژی و هزینه حواب منفی بشنویم؟ در جواب باید گفت: ما در انتخاب خانواده ای که در آن به دنیا آمده ایم هیچ گونه اختیاری نداشته ایم، اما معمار خانواده آتی خود خواهیم بود. چه بهتر این انتخاب هوشمندانه و به دور از آسیب ها باشد. در وسایل الشیعه باب ۳ آمده است: ازدواج محدود کردن آزادی است، هنگامی که دختر خود را شوهر می دهید، آزادی او را محدود می کنید. پس ببینید آزادی دختر عزیز خود را برای چه کسی محدود می کنید.

در گذشته فیلتر هایی وجود داشت که افراد قبل از ازدواج از آن فیلتر و صافی ها رد می شدند و هر فیلتر به نوعی حکم یک مشاور را داشت اما امروزه این فیلترها از بین رفته و جوانان رأساً اقدام به ازدواج می کنند. از سویی دیگر فرزندان اجازه می دادند والدین نیز در بحث ازدواج دخالت خردمندانه داشته باشند اما امروزه فرزندان با توجه به فرزند سالاری خود به حکم هیجانات عاطفی اقدام می نمایند و والدین بیشتر شبیه به دکور کار هستند تا تصمیم گیران اصلی. عدم اطاعت پذیری نسل جوان از خانواده ها در امر ازدواج از سویی و عدم آگاهی از مسایل ازدواج از سویی و تحقق ازدواج بر اساس صرفاً عشق زمینه های شکل گیری ازدواج های معیوب را فراهم می سازد.

اهداف مشاوره قبل از ازدواج

پس هدف از مشاوره قبل از ازدواج دادن اطلاعات در خصوص انتخاب همسر، تغییر دادن نگرش های غلط در مورد ازدواج و نیز تغییر نگرش پیرامون روابط آزاد و در یک جمله کمک به شکل گیری ازدواج سالم با کمترین احتمال ریسک خطا و آسیب پذیری و در نتیجه افزایش بهداشت روانی در افراد است.

مرکز مشاوره صبا طی پانزده سال مطالعه و پژوهش راهکارهای علمی، جدید و مطابق با مؤلفه های فرهنگی را بدست آورده است که با کمک رسانه در جهت کمک به امر خانواده در ایران است تا به رسالت انسانی، ملی و دینی خود عمل نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image